Co je vhodné jíst pro to, aby nehty nestrádaly?

Všeobecné pravidlo „jsme to, co jíme“ platí i pro téma krásných a zdravých nehtů. V případě zanedbání dostatečného přísunu čerstvých, zdravých potravin bohatých na vitamíny a minerály je téměř jisté, že kvalita nehtů pro vás nebude uspokojivá.

Zařazení ovoce a zeleniny do našeho každodenního jídelníčku by mělo být na prvním místě, dále zvýšený příjem tekutin, nejlépe čisté vody.

Překyselení organismu – kdy následně dochází k přemnožení kvasinek a plísní ve střevech, které způsobují závažné potíže a často napadají i naše nehty – způsobuje převážně nadměrná konzumace:

– bílkovin
– jednoduchých cukrů
– a především cigaret, alkoholu a kávy z mlékem.

Je nám nadmíru jasné, jak vás ani trochu netěší představa, že se máte vzdát momentů se šálkem vaší oblíbené kávy s mlékem a ještě hůř se přijímá fakt, že právě káva je silným nepřítelem zásaditého prostředí organismu. Dámy, nevěste hlavu! Pro tuto vaši nepostradatelnou slabost pro vás máme řešení. A to v podobě gurmánské kávy, která uspokojí vaše smysly, výrazně podpoří zásadité prostředí v těle a ani vás neodvodní jako káva klasická. Což znamená, že nemusíte ke každému hrnku kávy vypít přibližně 17 šálků stejného množství vody. Upřímně, asi málokterý milovník kávy na toto důsledně dbá.

Nyní si uvedeme vitamíny, které významně ovlivňují kvalitu nehtů a co je vhodné konzumovat pro jejich dostatečný přísun z přírodních zdrojů. Je důležité vědět, že nehty na rukou odrůstají z nehtového lůžka ke špičce přibližně za 6 měsíců a u nohou růst trvá 2x tak delší dobu. V případě zahájení léčby při potížích očekávejte zlepšení nejdříve za tři měsíce.

Při nedostatku uvedených vitamínů dochází k třepení a lámavosti nehtů, ke zpomalení růstu, ztráty přirozeného zabarvení. Nehty mohou být průsvitné, tenké a šupinaté.

vitamín A či beta karoten
– napomáhá zpevnění tenkých nehtů a podporuje růst kostí.
zdroj: mrkev, kedluben, paprika, tmavozelená listová zelenina, červená řepa, květák, nať petržele, olivy, rakytník, třešně, meruňky, žluté a oranžové ovoce, vejce, rybí tuk, játra, sladkovodní řasa Chlorela a sinice Spirulina

vitamín B2 (riboflavin)
– přispívá k dobrému stavu kůže, vlasů a nehtů
zdroj: avokádo, listová zelenina, květák, cibule, česnek, brambory, kukuřice, meruňky, jahody, dýňová semena, ořechy, ovesné vločky, játra, ledviny, ryby, vejce

vitamín B7 či biotin nebo také H
– zajišťuje silnější a pevnější nehty
zdroj: houby, špenát, květák, rajčata, luštěniny, sója, žloutky, burské oříšky, banány, grepy, melouny

vitamín B12 (kobalamin)
– pomáhá tělu vstřebávat bílkoviny a přispívá k tvorbě nehtových buněk
zdroj: játra, hovězí maso, rybí a vepřové maso, vejce, houby, řasy

vitamín C (kyselina askorbová)
– má vliv na posílení vlásečnic a buněčných stěn, což pomáhá předcházet tvorbě záděrek a otoků nehtové tkáně
zdroj: šípky, rakytník, černý rybíz, jahody, rajčata, křen, citrusy, brokolice, paprika, brambory, květák, listová zelenina, cukety, žampiony, kopřiva

vitamín D (kalciferol, viosterol, ergosterol)
– podporuje vstřebávání vápníku, čí předchází suchým, křehkým nehtům.
zdroj: slunce působící na kůži, rybí tuk, mořské ryby, vaječné žloutky, máslo, houby

vitamín E (tokoferol)
– snižuje žloutnutí nehtů a podporuje krevní oběh.
zdroj: kukuřice, paprika, rajčata, žloutek, obilné klíčky, ořechy, růžičková kapusta, listová zelenina, špenát, cibule, celer, brokolice, zelí, topinambury, ořechy, za studena lisované oleje, jahody.

vápník
– přispívá k růstu a odolnosti zubů, kostí a nehtů
zdroj: tofu, ořechy, slunečnicová semena petrželová nať, listy pampelišky, fazole, brokolice

železo
– nedostatek způsobuje lámavost nehtů
zdroj: melasa, sušené ovoce (švestky, meruňky), broskve, pažitka, brokolice, tmavý chléb, ovesné vločky, žloutky, chřest, čočka, ořechy, semena, kokos, játra, ledviny, houby

Tím, že zajistíte dostatečný přísun výše uvedených vitamínů, jistě předejdete mnohým zbytečným trápením nejen v oblasti nehtů.

Kromě kvalitní stravy je také fajn dopřát si masáž nehtů. Není třeba navštívit specialistu, buďte si jím vy samy.
Ve chvíli, kdy máte volné ruce, třeba na cestě autobusem, při sledování západu slunce nebo večer před spaním si jemně namasírujte prsty včetně nehtů. Podpoříte tak prokrvení nehtového lůžka a urychlíte růst. Spojte masáž s aplikací krému na ruce a vězte, že se vám odvděčí krásným vzhledem.